Compliance to coraz bardziej popularne i potrzebne narzędzie wspierające odpowiedzialne prowadzenie przedsiębiorstwa, również w dziedzinie HR. Wśród przedsiębiorców rośnie świadomość potrzeby tworzenia procedur, które ograniczają ryzyko wystąpienia nieprawidłowości w tym obszarze.
Powszechnie wiadomo, że o sukcesie firmy decydują ludzie, którzy na ten sukces pracują. W dużej mierze to pracownicy budują wizerunek firmy, ale bywają również świadkami nieprawidłowości, które mogą narazić właściciela na ryzyko poważnych konsekwencji prawnych np. w zakresie mobbingu , korupcji, czy innych niewłaściwych zachowań. Dlatego bardzo ważne, z punktu widzenia przedsiębiorcy, powinno być wprowadzenie odpowiednich procedur, które będą swoistymi drogowskazami dla pracowników w takich sytuacjach.
Z pomocą w uregulowaniu tych kwestii w dziedzinie HR przychodzi Compliance. Głównym celem tego narzędzia jest właśnie:
- ustalenie wewnętrznych reguł postepowania dla pracowników;
- podjęcie działań w celu zapewnienia zdrowego środowiska pracy, w celu zapobiegania różnym sytuacjom patologicznym, np. mobbingowi, dyskryminacji, molestowaniu seksualnemu czy korupcji.
W zakresie HR polityki Compliance mogą dotyczyć bardzo szerokiego spectrum zasad. Najczęściej tworzy się zasady:
- informowania o nieprawidłowościach (sygnaliści),
- rekrutacji,
- oceny pracowników,
- unikania konfliktu interesów oraz
- procedury antymobbingowe i antydyskryminacyjne.
W zależności od specyfiki przedsiębiorstwa, tworzy się również zasady dotyczące:
- pracowniczego zakazu konkurencji,
- podejmowania dodatkowego zatrudnienia,
- korzystania z mienia pracodawcy,
- kontaktów z mediami, w tym zasady udzielania wywiadów i działalność w mediach społecznościowych.
Każde z tych obszarów rodzi pole do nadużyć. Dlatego warto pomyśleć o ich uregulowaniu, zapewnieniu działań prewencyjnych, działań na wypadek wystąpienia nieprawidłowości oraz działań naprawczych w sytuacji, gdy do nieprawidłowości dojdzie.
Wykorzystując Compliance w HR należy pamiętać, by każda tworzona procedura była formalnie ustanowiona zgodnie z zasadami przyjętymi w danym przedsiębiorstwie. Aby procedury były skuteczne, muszą być dostosowane do indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa, a każdy pracownik musi się zapoznać z ich postanowieniami oraz potwierdzić, że będzie przestrzegał ich postanowień.