Sejm uchwalił 13 stycznia długo wyczekiwaną przez przedsiębiorców nowelizację Kodeksu pracy w zakresie kontroli trzeźwości oraz pracy zdalnej. Ustawa czeka teraz na podpis Prezydenta oraz na ogłoszenie w Dzienniku Ustaw. Gdy to nastąpi, przepisy o kontroli trzeźwości wejdą w życie po 14 dniach, a te o pracy zdalnej po 2 miesiącach.
PRACA ZDALNA – najważniejsze zmiany
- Z dniem wejścia w życie nowych regulacji dotyczących pracy zdalnej przepisy ustawy covidowej w tym zakresie przestaną obowiązywać.
- Będą możliwe 3 modele pracy zdalnej:
– pracy zdalnej na polecenie pracodawcy,
– okazjonalnej,
– standardowej, która będzie mogła być ustalona podczas nawiązywania stosunku pracy albo w jego trakcie. - Nowe obowiązki pracodawców, m. in.:
– wprowadzenie zasad pokrywania kosztów (rozliczania się z pracownikiem) związanych z wykonywaniem pracy zdalnej. Możliwym rozwiązaniem jest ryczałt lub ekwiwalent;
-uwzględnienie tzw. „grup uprzywilejowanych pracowników”, w stosunku do których pracodawca jest zobowiązany by uwzględnić wniosek o wykonywanie pracy zdalnej;
– określenie procedur ochrony danych osobowych;
– dostosowanie się do odpowiednich regulacji z obszaru BHP;
– ocena ryzyka zawodowego.
KONTROLA TRZEŹWOŚCI – najważniejsze zmiany
Pracodawca będzie miał możliwość przeprowadzenia kontroli wtedy, gdy będzie to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia tylko pracowników, innych osób lub ochrony mienia.
Pracodawcy, którzy zdecydują się na wprowadzanie kontroli badania trzeźwości, będą mieli obowiązek określić w aktach wewnątrzzakładowych (układzie zbiorowym, regulaminie bądź obwieszczeniu) grupy lub grup pracowników podlegających kontroli oraz sposobu jej przeprowadzania. Będą musieli również stosować odpowiednie zasady przetwarzania danych osobowych pracowników w związku z kontrolą.
Ponadto nowe przepisy regulują:
– przeprowadzanie prewencyjnych kontroli trzeźwości lub kontroli na obecność środków działających podobnie do alkoholu,
– kontrolę na podstawie uzasadnionego podejrzenia pracodawcy. Dotyczy to także pracowników, których nie obejmie kontrola prewencyjna, zarówno ze względu na niespełnianie ustawowych przesłanek do objęcia kontrolą, jak i w sytuacji, gdy pracodawca w ogóle ich nie wprowadził.
REKOMENDACJE
Jak widać przed pracodawcami spore wyzwanie, bo na wdrożenie przepisów będzie mało czasu. Warto już teraz skorzystać z następujących rekomendacji:
- dokonać przeglądów obecnie funkcjonujących regulacji wewnątrzzakładowych dotyczących świadczenia pracy zdalnej i kontroli trzeźwości z perspektywy ich skuteczności i efektywności;
- wypracować model pracy zdalnej dostosowany do potrzeb pracodawcy w szczególności w zakresie:
– zasad kontroli pracowników,
– zasad komunikacji z pracownikami,
– stanowisk pracy, które nie mogą być objęte pracą zdalną i trybu ich pracy, np. praca hybrydowa,
– możliwości organizacyjno- technicznych pracodawcy (rodzaj wykorzystywanego sprzętu, zasady konserwacji i wsparcia technicznego dla pracowników).
- wypracowanie modelu kontroli trzeźwości pracowników dostosowanych do potrzeb i możliwości pracodawcy.
We wdrożeniu zasad pracy zdalnej oraz kontroli trzeźwości wspiera pracodawców
Kancelaria Radców Prawnych Bieluk i Partnerzy.