Zrównoważony rozwój do konsultacji z przedstawicielami pracowników

Przepisy prawa pracy niejednokrotnie nakładają na pracodawców obowiązek konsultacji z przedstawicielami pracowników. Znowelizowana ustawa o rachunkowości przewiduje taki obowiązek w zakresie sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju.


Kogo dotyczy obowiązek konsultacji?

Jednostki małe i jednostki średnie będące emitentami papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na jednym z rynków regulowanych Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz jednostki duże w rozumieniu ustawy o rachunkowości mają obowiązek sporządzania sprawozdań zrównoważonego rozwoju. Podmioty te powinny pamiętać o nowym obowiązku konsultacyjnym.

Czego dotyczy obowiązek konsultacji?

Zgodnie z art. 63r ust. 8 ustawy o rachunkowości Kierownik jednostki konsultuje z przedstawicielami pracowników istotne dla pracowników jednostki informacje na temat zrównoważonego rozwoju oraz sposoby ich uzyskiwania i weryfikacji. Kierownik jednostki przekazuje opinię przedstawicieli pracowników członkom rady nadzorczej lub innego organu nadzorującego jednostkę, o ile jednostka taki organ posiada.

Kierownik jednostki, a więc najczęściej zarząd spółki, ma obowiązek przedstawić przedstawicielom pracowników:

  • istotne dla pracowników informacje dotyczące zrównoważonego rozwoju oraz
  • sposób uzyskiwania i weryfikacji tych informacji.

Celem konsultacji jest uświadomienie pracownikom w jaki sposób przedsiębiorstwo działa w obszarze zrównoważonego rozwoju, oraz jakie metody stosuje, aby zapewnić rzetelność tych danych. Wynik konsultacji, czyli opinia przedstawicieli pracowników, musi być przedstawiona członkom rady nadzorczej (lub innego organu nadzorującego, jeśli taki istnieje).

W praktyce ma to na celu uwzględnienie perspektywy pracowników w procesie nadzoru nad realizacją strategii zrównoważonego rozwoju.

Problematyczna konsultacja

W przepisie użyto zwrotu „konsultuje”, co mogłoby oznaczać konieczność uzyskania zgody. Jednak nie taki był cel ustawodawcy.  W praktyce chodzi o omówienie i przedstawienie informacji.  W uzasadnieniu do projektu ustawy czytamy: „Sformułowanie „konsultuje” użyte jest w przepisie w znaczeniu „przedstawia informacje” i „omawia”, nie oznacza natomiast konieczności uzyskania „zgody”.(…) na potrzeby ww. sprawozdawczości jednostka powinna ustanowić dialog i wymianę poglądów z przedstawicielami pracowników w takim czasie i w taki sposób, aby umożliwić im wyrażenie ich opinii.”.

Dlaczego konsultacje są ważne?

Dostosowanie się do tego przepisu jest kluczowe, aby uniknąć zarzutów o brak przejrzystości w działaniach związanych z raportowaniem zrównoważonego rozwoju. Ponadto przepis zachęca do lepszej komunikacji wewnątrz firmy i zwiększenia świadomości w zakresie działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Opinie pracowników mogą wpłynąć na kształtowanie strategii firmy, zwiększając jej odpowiedzialność społeczną. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą efektywnie realizować swoje cele środowiskowe, społeczne i zarządcze (ESG).