Czy w HR potrzebny jest Compliance ?

Compliance to coraz bardziej popularne i potrzebne narzędzie wspierające odpowiedzialne prowadzenie przedsiębiorstwa, również w dziedzinie HR. Wśród przedsiębiorców rośnie świadomość potrzeby tworzenia procedur, które ograniczają ryzyko wystąpienia nieprawidłowości w tym obszarze.

Powszechnie wiadomo, że o sukcesie firmy decydują ludzie, którzy na ten sukces pracują. W dużej mierze to pracownicy budują wizerunek firmy, ale bywają również świadkami nieprawidłowości, które mogą narazić właściciela na ryzyko poważnych konsekwencji prawnych np. w zakresie mobbingu , korupcji, czy innych niewłaściwych zachowań. Dlatego bardzo ważne, z punktu widzenia przedsiębiorcy, powinno być wprowadzenie odpowiednich procedur, które będą swoistymi drogowskazami dla pracowników w takich sytuacjach.

Z pomocą w uregulowaniu tych kwestii w dziedzinie HR przychodzi Compliance. Głównym celem tego narzędzia jest właśnie:

  • ustalenie wewnętrznych reguł postepowania dla pracowników;
  • podjęcie działań w celu zapewnienia zdrowego środowiska pracy, w celu zapobiegania różnym sytuacjom patologicznym, np. mobbingowi, dyskryminacji, molestowaniu seksualnemu czy korupcji.

W zakresie HR polityki Compliance mogą dotyczyć bardzo szerokiego spectrum zasad. Najczęściej tworzy się zasady:

  • informowania o nieprawidłowościach (sygnaliści),
  • rekrutacji,
  • oceny pracowników,
  • unikania konfliktu interesów oraz
  • procedury antymobbingowe i antydyskryminacyjne.

W zależności od specyfiki przedsiębiorstwa, tworzy się również zasady dotyczące:

  • pracowniczego zakazu konkurencji, 
  • podejmowania dodatkowego zatrudnienia,
  • korzystania z mienia pracodawcy,
  • kontaktów z mediami, w tym zasady udzielania wywiadów i działalność w mediach społecznościowych.

Każde z tych obszarów rodzi pole do nadużyć. Dlatego warto pomyśleć o ich uregulowaniu, zapewnieniu działań prewencyjnych, działań na wypadek wystąpienia nieprawidłowości oraz działań naprawczych w sytuacji, gdy do nieprawidłowości dojdzie.

Wykorzystując Compliance w HR należy pamiętać, by każda tworzona procedura była formalnie ustanowiona zgodnie z zasadami przyjętymi w danym przedsiębiorstwie. Aby procedury były skuteczne, muszą być dostosowane do indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa, a każdy pracownik musi się zapoznać z ich postanowieniami oraz potwierdzić, że będzie przestrzegał ich postanowień.