Krytyka czy naruszenie dóbr osobistych pracodawcy?

Dobra osobiste kojarzymy najczęściej z ochroną osób fizycznych – ich czci, dobrego imienia czy prywatności. Warto jednak pamiętać, że także pracodawcy (zarówno osoby fizyczne, jak i prawne) podlegają regulacjom dotyczącym ochrony dóbr osobistych. Dotyczy to w szczególności renomy, dobrego imienia czy tajemnicy korespondencji.

W praktyce nie brakuje sytuacji, w których to pracownicy stają się źródłem naruszeń. Bywa, że dzieje się to na forum publicznym, np. poprzez publikację wpisów w mediach społecznościowych. Naruszenia mogą mieć także charakter wewnętrzny, kiedy pracownik w obecności innych osób formułuje wobec przełożonych obraźliwe lub nieprawdziwe stwierdzenia. W obu przypadkach skutki dla pracodawcy są podobne – narażenie jego renomy, podważanie autorytetu czy utrata zaufania zarówno wśród kontrahentów, jak i własnej załogi.

Podstawa prawna ochrony dobrego imienia pracodawcy

Zgodnie z art. 23 i 24 k.c. w zw. z art. 43 k.c., pracodawca może żądać ochrony w postaci zaniechania naruszeń, usunięcia ich skutków (np. przeprosin), zadośćuczynienia lub odszkodowania.

Nie można jednak pomijać również płaszczyzny prawa pracy. Obowiązek lojalności wobec pracodawcy oraz dbałości o dobro zakładu pracy (art. 100 § 2 pkt 4 k.p.) oznacza, że pracownik powinien powstrzymywać się od zachowań godzących w renomę i autorytet pracodawcy. Przekroczenie tej granicy może w skrajnych przypadkach prowadzić nawet do rozwiązania umowy o pracę w trybie dyscyplinarnym (art. 52 § 1 pkt. 1 k.p.).

Prawo do krytyki

Nie oznacza to oczywiście, że pracownik pozbawiony jest prawa do krytyki. Zarówno w doktrynie, jak i w orzecznictwie podkreśla się jednak, że krytyka musi być rzeczowa, rzetelna i oparta na faktach. Wypowiedzi naruszające dobra osobiste, niezależnie od tego, czy są kierowane publicznie, czy w obecności współpracowników, nie korzystają z ochrony prawnej.

W dobie mediów społecznościowych granica ta zaciera się jeszcze bardziej. Jedno nieprzemyślane zdanie w internecie, a nawet emocjonalna wypowiedź w biurze, może pociągnąć za sobą poważne skutki zarówno dla reputacji pracodawcy, jak i dla samego pracownika, łącznie z utratą zatrudnienia.  

Dyscyplinarka za naruszenie dobrego imienia pracodawcy. Czy to możliwe? – Prawo Pracy – Bieluk i Partnerzy

Prawo pracy w przedsiębiorstwie – Bieluk i Partnerzy

Pliki Cookies
logo bieluk

Pliki cookies to dane informatyczne, zapisane w plikach tekstowych, które generowane są przez przeglądarkę internetową Użytkownika strony internetowej, zapisywane i przechowywane na urządzeniu końcowym Użytkownika (np. komputerze, tablecie, smartfonie). Pliki te pozwalają gromadzić informacje związane z Użytkownikami strony internetowej oraz ich urządzeniami w momencie jej odwiedzania. Pliki cookies pozwalają ustalić m. in liczbę użytkowników odwiedzających stronę internetową, jak również sposób w jaki Użytkownicy z niej korzystają.

Niezbędne pliki Cookies

Pliki cookies umożliwiające poruszanie się po stronie internetowej oraz korzystanie z jej funkcji (zapewniają poprawne działanie strony internetowej)

Analityczne pliki Cookies

Pliki cookies wykorzystywane do tworzenia analiz i statystyk związanych ze sposobem korzystania  przez Użytkowników ze strony internetowej, co pozwala na ulepszanie jej struktury i zawartości.