Specustawa o przeciwdziałaniu skutkom COVID19, pozwala przedsiębiorcom, u których wystąpił spadek obrotów gospodarczych, obniżyć wymiar czasu pracy swoim pracownikom. Co się z tym wiąże, jako pracodawcy mogą skorzystać z trzymiesięcznego dofinansowania na rzecz ochrony miejsc pracy i wynagrodzeń pracowników. W tym kontekście mogą pojawić się wątpliwości przy wyliczeniu przysługującego urlopu wypoczynkowego, uwzględniając okres tych trzech miesięcy.
Zasady obniżenie wymiaru czasu pracy w czasie pandemii
Zgodnie z art. 15g ust. 8 specustawy*, pracodawca może obniżyć wymiar czasu pracy pracownika maksymalnie o 20%, nie więcej niż do 0,5 etatu. W tym okresie wynagrodzenie nie może być niższe niż minimalne wynagrodzenie za pracę ustalane na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy.
Proporcjonalny wymiar urlopu wypoczynkowego
Zgodnie z przepisami kodeksu pracy, wymiar urlopu dla pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy tego pracownika, biorąc za podstawę wymiar urlopu przysługujący mu z tytułu posiadanego stażu pracy.
Oznacza to, że w okresie obniżonego wymiaru czasu pracy w trakcie pandemii (czyli 3 miesięcy, za które przysługuje dofinansowanie), pracownik nabędzie prawo do urlopu wypoczynkowego proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy. Niepełny dzień urlopu zaokrągla się w górę do pełnego dnia.
Należy podkreślić, że po upływie tego okresu, gdy pracownik znowu będzie zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy, nabędzie prawo do urlopu wypoczynkowego w pełnym wymiarze.
Co więcej, pracodawcy, pomimo obniżenia wymiaru czasu pracy, mogą przyznać pracownikom korzystniejszy wymiar urlopu wypoczynkowego niż wynikający z przepisów prawa.
Obniżony wymiaru czasu pracy może wpływać nie tylko na liczbę dni przysługującego mu urlopu wypoczynkowego, ale również na wysokość wynagrodzenia pracownika.
* Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374 z późn. zm.).
Więcej ciekawych informacji dla pracodawców znajdziecie tu.